(最終更新日:2022-12-09 16:58:36)
  スズキ ユウイチ   Suzuki Yuichi
  鈴木 祐一
   所属   神奈川大学  国際日本学部 国際文化交流学科
   職種   准教授
■ 専門分野
第二言語習得 (キーワード:第二言語習得、英語教育、日本語教育、心理言語学) 
■ 学位等
Ph.D.
■ 著書・論文歴
1. 著書  実践例で学ぶ 第二言語習得研究に基づく英語指導 (共著) 2017
2. 著書  高校生は中学英語を使いこなせるか?~基礎定着調査で見えた高校生の英語力~ (共著) 2017
3. 論文  The role of working memory in blocked and interleaved grammar practice: Proceduralization of L2 syntax (共著) 2020
4. 論文  Empirical feasibility of the desirable difficulty framework: Toward more systematic research on L2 practice for broader pedagogical implications (共著) 2020
5. 論文  Optimizing second language practice in the classroom: Perspectives from cognitive psychology (共著) 2019
全件表示(34件)
■ 学会発表
1. 2019/08 The effects of blocked and interleaved task repetition on fluency development(The 2019 International Conference on Task-Based Language Teaching)
2. 2019/08 日本人高校生の名詞句把握能力はどのように 伸びていくのか第2弾-名詞句把握テストとライティングテストから見えてくること-(全国英語教育学会研究大会)
3. 2019/06 コモンセンスを培うための第二言語習得研究:認知的アプローチから(第142回LET関東支部研究大会シンポジウム)
4. 2019/04 Applied Linguistics perspectives on successful L2 grammar learning(The symposium for ESRC-AHRC UK-Japan SSH Connections Project (Interdisciplinary Approaches to Cognitive Foundations of Successful Second Language Acquisition))
5. 2018/09 A real-time sentence processing task measures L2 implicit grammatical knowledge: A role of procedural memory. Poster presented at CoNSALL (Cognitive Neuroscience of Second and Artificial Language Learning)(Bangor University, Bangor, UK)
全件表示(37件)
■ 社会における活動
1. 2019/10 「文法」を「教える」?高校英語教育における文法指導を考える. Sherpaセミナー
2. 2019/09 高校でこそ基礎定着を!. Sherpaセミナー
3. 2019/07 高校でこそ基礎定着を!. Sherpaセミナー
4. 2019/06 高校でこそ基礎定着を!. Sherpaセミナー
5. 2019/05 高校でこそ基礎定着を!. Sherpaセミナー
全件表示(13件)
■ 講師・講演
1. 2019/10 SLA研究と英語教育について考える:自動化、明示的-暗示的指導・学習・知識などを中心 として
2. 2019/09 Optimizing second language practice: Repetition is important but how to repeat is more important!
3. 2019/09 英語授業における文法指導の効果を考える:SLA研究で分かっていることと分からないこと
4. 2019/03 Investigations into the neural basis of explicit and implicit second language knowledge
5. 2019/03 Optimizing second language practice in the classroom: Applying insights from cognitive/educational psychology to second language learning
全件表示(21件)
■ 委員会・協会等
1. 2019/04~ American Association for Applied Linguistics Member
2. 2018/04/01~ 関東甲信越英語教育学会 研究推進委員会 副委員長
3. 2015/04/01~ 関東甲信越英語教育学会 研究推進委員会 委員
4. 2010/04~ 全国英語教育学会 会員
■ 受賞学術賞
1. 2018 The first IRIS Replication Award Link
2. 2017 Albert Valdman Award (the best article of Studies in Second Language Acquisition in 2017) Link
3. 2014 Language Learning Dissertation Grant
4. 2014 Student best abstract award for the presentation at the Eighth International Conference on Practical
5. 2011 公益財団法人日本英語検定協会 英検研究助成研究部門入選
■ 本学関連サイト
1. 「神大の先生」サイトページ Link