(最終更新日:2025-04-06 13:45:10)
  ホソダ ユリ   Hosoda Yuri
  細田 由利
   所属   神奈川大学  国際日本学部 国際文化交流学科
    神奈川大学大学院  人文学研究科 欧米言語文化専攻(言語教育・応用言語学コース)
   職種   教授
■ 専門分野
会話分析, 第二言語習得 (キーワード:会話分析、第二言語習得、第二言語教育) 
■ 学位等
Ed.D.
■ 著書・論文歴
1. 著書  会話分析の基礎   (共著) 2016 Link
2. 論文  Repair and relevance of differential language expertise in second language conversations Applied Linguistics 27(1),pp.25-50 (単著) 2006/03 Link
3. 論文  Deployment of I don't know and wakannai in second language classroom peer discussions Text and Talk 42(1),pp.27-49 (共著) 2022 Link
4. 論文  Actions of known-answer questions in guided tours: Designing further talk and soliciting participation Pragmatics and Society 16(2),pp.282-304 (共著) 2025 Link
5. 論文  Establishing joint attention with multimodal resources in lingua franca guided tours Learning, culture, and Social Interaction 31(A),pp.1-20 (共著) 2021/12 Link
全件表示(57件)
■ 学会発表
1. 2025/02/25 Deployment of deictic expressions to initiate explanation sequences: The interface of grammar in second language guided tours(5th Southeast Asian Conference on Education (SEACE))
2. 2025/02/24 Second language learners use of formulaic utterances during task-based discussions: Syntactic position of "I think" in turn construction(5th Southeast Asian Conference on Education (SEACE))
3. 2025/01/25 Grammar in use during second language guided tours: Understanding language in use for pedagogical application(44th Thailand TESOL International Conference 2025)
4. 2025/01/25 Positionally sensitive grammar of "I think" in second language learner peer discussions(44th Thailand TESOL International Conference 2025)
5. 2024/11/09 Student Use of Direct Reported Speech in Language Learning Discussions.(Oregon Teachers of English to Speakers of Other Languages Fall Conference 2024)
全件表示(75件)
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2023/04~  Learning Language and Culture Through Social Interaction During Tours Conduct ed at Cultural Heritage Sites and Its Application to Second Language Educatio n Kiban Kenkyu (C) (キーワード:tour interaction, conversation analysis, second language, language learning, cultural heritage sites)
2. 2025/04~  Interactional Construction of Grammar in Second Language Learner Peer Discussion Kiban Kenkyu C (キーワード:interactional grammar, conversation analysis, task-based learning)
3. 2025/04~  自閉スペクトラム症の子供の語用論的能力の究 明ー日豪の家庭内相互行為の比較分析ー 基盤研究C (キーワード:自閉スペクトラム症、会話分析、語用論的能力)
4. 2022/04~2025/03  Collaborative construction of emergent grammar in Japanese university English language learning tasks: From graphic materials to spoken and written production Kiban Kenkyu (C) (キーワード:emergent grammar, language learning tasks, conversation analysis)
5. 2019/04~2023/03  第二言語を用いた観光ツアーにおける相互行為能力と英語教育への応用 基盤研究C (キーワード:第二言語、相互行為能力、会話分析、観光ツアー、英語教育)
全件表示(16件)
■ 受賞学術賞
1. 2020 社会言語科学会 第20回徳川宗賢賞(萌芽賞) (自閉症スペクトラムの青年と療育者の日常の相互行為 ―療育者からの極性疑問文とその応答に関する考察―) Link
■ 科研費研究者番号
70349124
■ 本学関連サイト
1. 「神大の先生」サイトページ Link